Loading...

درک درجه حرارت رنگ

درک درجه حرارت رنگ

 

درجه حرارت رنگ یک جنبه مهم در روشنایی است که به شکل قابل توجهی جو و حال و هوای دلخواه را شکل می‌دهد. هنگامی که صحبت از چراغ های LED است ، انتخاب درجه حرارت رنگ مناسب برای بهبود ظاهر و احساس انتقالی یک اتاق ضروری است.

 

 

اگر در حال خرید لامپ هستید ، ممکن است با کلمه "درجه حرارت رنگ" برخورد کرده باشید و دقیقاً ندانید که معنای آن چیست یا عددهایی که با "K" (3000K ، و غیره) به پایان می رسند نشان دهنده چه هستند.

علیرغم استفاده از کلمه "درجه حرارت" - و این اینکه "درجه حرارت رنگ" با واحد کلوین ، که یک واحد دمای ترمودینامیکی است اندازه گیری می شود، "درجه حرارت رنگ" نشان نمی دهد که یک لامپ LED چقدر گرما منتشر می کند. درواقع ، توصیف کننده کیفیت رنگ نور سفیدی است که یک لامپ تولید می کند. (توجه داشته باشید که "درجه حرارت رنگ" در مورد نور رنگی مانند: قرمز ، آبی ، سبز ، و.... صدق نمی کند.)

انواع نور سفید عبارتنداز:  گرم ، طبیعی (خنثی) ، خنک یا روز(سرد). نورهای سفید گرم دارای رنگی کهربایی هستند ؛ نورهای سفید سرد به ظاهر آبی تر هستند. نورسفید طبیعی یا خنثی، متمایل به رنگ زرد یا آبی نیستند؛ از آنها به عنوان "سفید" یاد می شود. لامپ‌های سفید سرد بیشتر از دیگر لامپ های سفید نور طبیعی خورشید را تقلید می کنند. به همین دلیل از آنها به عنوان نور روز یاد می شود.

 وقتی که اصطلاح درجه حرارات رنگ را می‌بینید، معمولا به این نام گذاری ها و یا به یک شماره‌ خاص اشاره می‌کند. این اعداد چه معنایی دارند و چه ارتباطی با این نام ‌گذاری دارند؟

 

اعداد درجه حرارت رنگ 

کلوین (K) واحد اندازه گیری مورد استفاده برای درجه حرارت رنگ است و ارزیابی دقیقی از کیفیت نور سفید یک منبع نور را ارائه می دهد. هرچه عدد کلوین کمتر باشد، نور گرمتر است؛ و هرچه عدد بالاتر باشد نور سردتر است. به عنوان مثال: یک منبع نور با دمای رنگ  2700K نور گرم منتشر می کند، در حالی که یک منبع نور با درجه حرارت رنگ 6500K نور روشن‌تری را منتشر می کند. نوری با درجه حرارت رنگ 2400K گرم تر نوری با درجه حرارت رنگ 6000K به نظر می‌رسد.

 

 

از دیدگاه فنی

تفاوت بین درجه حرارت رنگ واقعی و اصطلاحی که برای توصیف کردن نور علت اصلی سردرگمی در مورد این موضوع است، مخصوصا در حرفه عکاسی و دیگر حوزه هایی که به رنگ نور توجه می‌شود. درجه حرارت رنگ از گرم (زرد) به خنک (آبی) میرود در حالی که درجه واقعی نور خنک از گرم بیشتر است، دلیل آن چگونگی درک رنگ نسبت درجه حرارت در مغز ما انسان‌ها است.

انسان ها به طور معمول رنگ آبی را به پدیده های خنک ربط می‌دهند، به مانند: برف، یخ ، آب.

زمانی که ما یک منبع نور آبی رنگ را می‌بینیم، مغز ما به طور خودکار آنرا با با جو آرامش بخش و تازه پیوند می‌زند. از طرف دیگر، رنگ زرد به پدیده های گرم ربط می‌دهد، به مانند: آتش، خورشید، گرما. زمانی که یک منبع نور زرد رنگ را می‌بینیم، مغر ما آنرا با گرمای و جو دنج و راحت پیوند می‌زند. این پیوند زدن دلیل اصلی ربط دادن خنک به رنگ آبی و گرم با طیف رنگ زرد است. با آنکه درجه حرارت رنگ واقعی از کم به زیاد است، اصطلاحی که ما برای توصیف آن از گرم (زرد) به خنک ( آبی) است. و این نشان دهنده این است که مغز ما چگونه رنگ را به دما ربط می‌دهد. گرچه شعله آبی با دمای بیشتری نسبت به شعله قرمز و زرد می‌سوزد، تفاوت درجه حرارت ناچیز است. علیرغم این، مغز ما شعله آبی را به خنک بودن پیوند می‌زند و شعله قرمز را به گرم بودن، پس اصطلاحی که برای توصیف درجه حرارت رنگ برعکس شماره‌گذاری کلوین است.

برای مثال: یک منبع نور با درجه حرارت رنگ 6500k، خنک محسوب میشود و به رنگ نور آبی ربط داده می‌شود. در مقایسه، یک منبع نور با درجه حرارت رنگ 2700K، گرم و زرد محسوب می‌شود. این رابطه باعث می‌شود تا آبی خنک و زرد گرم در دوحهت مخالف عدد گذاری کلوین بسیار به هم شباهت داشته باشند.

 

اهمیت درک درجه حرارت رنگ

رنگ نور می‌تواند بر احساسات شما، درک محیطی، و حتی نحوه انجام یک کار اثر گذار باشد. برای مثال: انتخاب یک درجه حرارت رنگ مناسب برای ایجاد یک جو دلخواه در خانه، محیط کار یا دیگر محیط ها بسیار حیاتی است.

رنگ زرد گرم (2700K-3000K) برای ایجاد یک محیط آرامش بخش و دنج، ایده‌‌عال است. به همین دلیل، این رنگ نور در اتاق خواب، حال و دیگر محیط هایی که داشتن محیطی آرامش بخش مدنظر است، بسیار محبوب هستند. از طرف دیگر، رنگ آبی خنک (5000K-6500K) برای ایجاد یک محیط روشن و پر انرژی ایده‌عال است. به همین دلیل، آنها را انتخاب محبوبی برای آشپزخانه ها، دفاتر و دیگر محیط هایی که نیازمند بهره‌وری بالا هستند، می‌کند.

علاوه بر آن، درجه حرارت نور می‌تواند باعث تغییر رنگ ظاهری اشیاء شود. برای مثال: نور با رنگ زرد گرم باعث می‌شود رنگ اشیاء دلپذیر و زیبا به نظر برسند، در حالی که، لامپ با رنگ آبی خنک باعث می‌‌شود که رنگ ها آرام و درخشان به نظر برسند. درک درجه حرارت رنگ و انتخاب طیف رنگ نور مناسب می‌تواند به ایجاد حس و جو مدنظر برای آرامش، کار کردن و یا تفریح کمک بسزایی بکند.

 

چگونه درجه حرارت رنگ مناسب را انتخب کنیم؟

کمتر از یک دهه قبل، گزینه‌ برای انتخاب درجه حرارت رنگ محدود بود. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب گزینه‌ی مهمی در زمان خرید لامپ نبود. و دلیل آن این بود که لامپ های سیمی و هالوژنی معمولا نور سفید گرم منتشر می‌کردند که باعث میشد انتخاب درجه حرارت رنگ مناسب مدنظر نباشد. با پیشرفت تکنولوژی لامپ های ال ای دی، تعداد رنگ های لامپ ها را به شکل قابل توجهی افزایش داد، به همین خاطر انتخاب رنگ نور مناسب حائز اهمیت شد.

با این وجود، انتخاب رنگ مناسب به دلیل افرایش نوع رنگ ها امکان پذیر شده است. برای مثال: در زمان خرید لامپ مهتابی و یا ال ای دی انواع درجه حرارت رنگ بسته به نیاز برای روشنایی مورد نظر در دسترس است. این باعث سفارشی سازی بیشتر و کنترل کامل بر حال و هوا و جو دلخواه می‌شود.

جنبه های مختلفی باید در زمان انتخاب درجه حرارت رنگ مناسب یا لامپ رنگ متغیر در نظر گرفته شود.

  1. در مرحله اول باید بدانیم که با چه نوع اتاقی سروکار داریم و منبع روشنایی در کجای آن اتاق قرار می‌گیرد.
  2. در مرحله دوم وظیفه اصلی منبع روشنایی باید مشخص شود.
  3. و در مرحله آخر با توجه به این ملاحظات، می‌توان یک تصمیم عقلانی گرفت و منبع نوری را انتخاب کرد که نیاز های مارا برآورده کند.

* به علاوه نوع اتاق و وظیفه روشنایی، باید به مقدار نور طبیعی محیط و جو مطلوب هم توجه کرد.

 

روشنایی مناسب را برای اتاق انتخاب کنید

نور خنک برای یک اتاق بزرگ مناسب تر است زیرا باعث ایجاد محیطی روشن و با هوای  تازه می‌شود. از طرفی دیگر، نور با رنگ گرم تر برای اتاقی با ابعاد کوچک مناسب تر است چون که جوّی دنج و خودمانی را شکل می‌دهد. به همین نحو، رنگ خنک برای اتاقی با نور طبیعی فراوان بهتر است، و اتاقی با کمبود نور طبیعی نیازمند روشنایی با رنگ نور گرم تر است.

دکور را با رنگ نور همگام کنید

 یک مورد نیازمند توجه در هنگام انتخاب رنگ نور، دکور است. رنگ نور بر ظاهر دکور تاثیر بسزایی دارد، به همین دلیل باید رنگ نوری را انتخاب کرد که باعث تکمیل شده دکور می‌شود. برای مثال: رنگ نور گرم برای دکور گرم آرام مناسب است، درحالی که رنگ نور آبی خنک جلوه بهتری به دکور مینیمال و مدرن می‌دهند.

 

انواع مختلف درجه حرارت رنگ

 

 

یک راهنمای ساده برای کاربرد انواع درجه حرارت رنگ

 

 

 

با پیدایش ال ای دی های هوشمند این امکان به وجود آمد که درجه حرارت رنگ را به دلخواه و به نیاز خود تغییر داد. برای مثال: میتوان از طریق یک اپلیکیشن در گوشی از هرجایی رنگ نور را تغییر داد.

می‌توان نتیجه گرفت که شناخت درجه حرارت رنگ در ساخت بهترین سیستم روشنایی بسیار حیاتی است. با وقت گذاشتن بر بررسی جزئیات جنبه های مختلف یک سیستم روشنایی، می‌توان سیستمی را ساخت که شما را در رسیدن به محیط ایده‌آل مورد نظر خود همیاری می‌کند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد